Ik heb het gevoel alsof ik eindelijk op mijn plek zit. Hiervoor werkte ik jarenlang bij een bank, maar ik haalde geen voldoening uit mijn werk. Gelukkig kreeg ik de kans om op zoek te gaan wat echt bij me paste. Toen ik eenmaal kennis maakte met het basisonderwijs was ik verkocht.
Leerkracht Patricia Hopmans maakte onlangs via het zij-instroomtraject de overstap naar het onderwijs. Van een baan in de financiële dienstverlening naar juf voor de klas: een grote stap! Maar ook een stap waar ze nog geen minuut spijt van heeft gehad.
Het zij-instroomtraject bij de Borgesius stichting paste perfect bij haar situatie. “Ik sta meteen voor de klas en combineer theorie met praktijk. Het zij-instroomtraject bestaat uit drie fases. In die fases bouw je geleidelijk je zelfstandigheid als leerkracht op. De fases zijn afgestemd op je eigen ontwikkelproces en duren bij elkaar maximaal 24 maanden. Als je alles succesvol doorloopt, ontvang je bij afronding een certificaat en ben je bevoegd om les te geven. Ik zit nu in de tweede fase en geef les aan groep 4 en 8 op basisschool TaLente in Oud Gastel. Het voor de klas staan is nog leuker dan ik dacht. Het geeft zoveel voldoening en erkenning. Het is prachtig om je leerlingen te zien groeien.”
Omscholen via een zij-instroomtraject vraagt de juiste motivatie en inzet. “In het begin is het best even pittig. Het traject bestaat uit 60% leren in de praktijk, 30% thuisstudie en 10% theorielessen op Avans. De eerste twee maanden kwam er veel op me af, maar daarna begonnen de puzzelstukjes in elkaar te vallen. Wat je leert in de theorie, herken je in de praktijk. Door die koppeling krijg je steeds meer inzicht en ontwikkel je jezelf verder.”
Later instromen in het onderwijs heeft veel voordelen volgens Patricia. “Ik ben al wat ouder, heb meer levenservaring en heb zelf ook kinderen. Die ervaring neem ik mee in de praktijk. Ook mijn werkervaring bij de bank gebruik ik hier. Ik voerde daar veel klantgesprekken. Dingen helder uitleggen of bijvoorbeeld oudergesprekken voorbereiden gaan mij daarom goed af.” Aan Patricia ziet het zij-instroomtraject dan ook als een mooie oplossing voor het lerarentekort. “Ik kan het iedereen aanraden!”