Onze leerlingen hebben recht op goed onderwijs en een veilige omgeving als ze naar school gaan. Pesten, seksuele intimidatie, agressie en geweld gaan wij actief tegen. Ook besteden wij veel aandacht aan de kwaliteit en organisatie van ons onderwijs en aan de communicatie met de ouders.
Als er problemen zijn kun je deze bespreken met de groepsleerkracht van je kind, de interne begeleider (IB-er) of de directie. Soms kan dat niet omdat er juist met deze personen problemen zijn. Er zijn dan andere mogelijkheden:
Praat met de school
Je kind of jij kan contact opnemen met de interne vertrouwenscontactpersoon van de eigen school. Wie dat is en de bijbehorende contactgegevens zijn in de schoolgids opgenomen. Zij kunnen en zullen je bij een klacht adviseren over de te nemen stappen.
Bemiddeling door bestuurskantoor
Je kunt contact opnemen met het bestuur van Stichting Borgesius (0165 330 894). Door bemiddeling zal samen met jou en de school geprobeerd worden tot een oplossing te komen.
Externe vertrouwenspersoon
Je kunt contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon van Stichting Borgesius:
Op www.vertrouwenswerk.nl zie je meer informatie over de werkzaamheden van de externe vertrouwenspersoon. Zij/hij kijkt samen met jou welke vervolgstappen er nodig of wenselijk zijn. De eerste insteek is meestal een bemiddelend gesprek tussen ouders en school. De stap naar de klachtencommissie (zie hieronder) is ook een optie. De externe vertrouwenspersoon kan je daarbij desgewenst ondersteunen.
Voor meer informatie verwijzen wij je naar het onderdeel Klokkenluidersregeling op onze website.
Klachtencommissie
Heb je het idee dat je klacht door de school of het bestuur niet adequaat wordt afgehandeld? Neem dan contact op met de klachtencommissie. Stichting Borgesius is aangesloten bij de Stichting Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs. Stichting Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs Postbus 82324, 2508 EH in Den Haag. Tel.: 070-3861697. Mail: info@gcbo.nl. Zie ook www.gcbo.nl.
De klachtencommissie onderzoekt je klacht door hoor- en wederhoor en geeft een gemotiveerde uitspraak of de klacht wel, niet of gedeeltelijk gegrond is. Aan de uitspraak is meestal een niet-bindend advies voor het bestuur gekoppeld.